Fra årsrapporten: Norskandel i VOD-tjenester og på lineær tv
Norskproduserte dokumentarer når jevnt over mange seere på lineær tv, mens norskandelen for film og dramaserier på både lineær tv og i VOD-tjenester er lav. Norskandelen er avhengig av sterke enkelttitler, spesielt når det gjelder dramaserier. Dette er blant funnene fra NFIs årsrapports tall om norskandel i VOD-tjenester og på lineær tv.
Ett av hovedmålene i norsk filmpolitikk er solid publikumsoppslutning, og det er viktig at norsk film formildes på alle relevante plattformer. NFI har i samarbeid med Kantar TNS utarbeidet estimater for norskandelene på lineær tv og i VOD-tjenester, og her er hovedfunnene:
Lineær tv
Med utgangspunkt i tv-metertall utarbeidet av Kantar TNS har NFI kartlagt norskandelen på lineær tv. TV-metermålingene gjennomføres på oppdrag fra tv-kanalene, dekker over 100 tv-kanaler og foregår elektronisk ved hjelp av et landsrepresentativt panel på over 1000 husstander. Undersøkelsen er veletablert og tallene kan forventes å gi et godt utgangspunkt for å si noe om både programinnhold og seervaner.
Tabellen de viktigste funnene fra undersøkelsen for 2017. Av de 600 seriene i utvalget, var 41 norskproduserte. Dette utgjør en andel på 6,8 prosent. Hver produksjon består typisk av flere episoder, og hver episode blir sendt i reprise et gitt antall ganger. Til sammen utgjorde de norskproduserte seriene 1993 sendinger. Summerer man antall seere for samtlige av disse sendingene får man totalt 93 750 000 seere. Norskandelen på antall sendinger med dramaserier er 1,7 prosent, mens de står for 9 prosent av det samlede seertall for alle seriene i utvalget.
Tallene viser at norskproduserte dokumentarer når svært mange seere, og har en langt sterkere posisjon enn de andre formatene i konkurransen mot utenlandske produksjoner. En av tre dokumentarer var norskproduserte, og mens de bare utgjorde ti prosent av sendingene stod de for 42 prosent av seertallene.
Norske filmer utgjør litt under seks prosent av filmene i utvalget, og står for under fem prosent av seertallene.
VOD-plattformer
Det knyttet stor usikkerhet til norskandelen på de nye digitale plattformene. I hvilken grad norsk film og tv-drama blir sett på VOD-plattformene, er informasjon som ikke er offentlig tilgjengelig. Fra de ulike selskapene er det varierende åpenhet rundt denne typen informasjon. For å få et bilde av norskandelen på VOD-tjenestene har NFI derfor i samarbeid med Kantar TNS utarbeidet en konsumentundersøkelse. Ved hjelp av et onlinepanel har 1800 respondenter svart på spørsmål rundt bruk av VOD-tjenester (inkludert nrk.no), og i hvilken grad de har sett norske/internasjonale filmer og dramaserier. Med bakgrunn i dette har det blitt utarbeidet estimater for norskandelen for film og dramaserier på VOD-plattformene.
Samlet er norskandelen for de fire månedene på 6,7 prosent for film og 11,2 prosent for dramaserier. Beregningene er svært sårbar for enkeltproduksjoner. I oktober 2016 hadde Skam (sesong 3) og Vikingane premiere, mens Nobel hadde premiere i november. Disse dramaseriene trakk den gang norskandelen kraftig opp i disse månedene. For 2017 oppgir vi også samlet tall for serier fratrukket Skam, og får da en norskandel på syv prosent. Undersøkelsen ble første gang utført høsten 2015. Resultatet ble relativt høye norskandeler (12 prosent for film og 27 prosent for dramaserier). For 2016 ble derfor undersøkelsen tilpasset og respondentene ble også spurt etter navnet på de norske filmene og tv-seriene de hadde sett. Svar som ikke var relevante ble så utelukket fra undersøkelsen. Dette har gitt lavere og mer troverdige norskandeler. I 2016 var de 1800 respondentene fordelt på månedene juni, september, oktober og november. I 2017 er besvarelsene, fra rundt 2600 respondenter, fra mars, april, mai, juni og august. Dette kan forventes å påvirke tallene noe: for 2016 var tallene for juni mye lavere enn for høstmånedene.
Les om tilgjengeligheten til norsk film på VOD-plattformer i denne analysen.
Les hele årsrapporten her.