Norsk filminstitutt

Nå kommer Norges første samiske spillefilm i musikalformat, regissert av Elle Sofe Sara. Prosjektet har fått tilskudd gjennom NFIs Nye veier – det samme har to nye dramaserier og to dokumentarer.

Elle Sofe Sara
Elle Sofe Sara

- Blant prosjektene som får tilskudd denne runden er en samisk spillefilm, og vi er veldig glade for å bidra til at det nå kan realiseres en ny fortelling fra Sápmi. Og det er ikke bare en spillefilm – Árru skal bli en musikal med sang dans og joik, som samtidig tar opp viktige og tabubelagte temaer i det samiske samfunnet. Dette prosjektet blir veldig spennende å følge videre, sier NFI-direktør Kjersti Mo.

- Det er en viktig del av NFIs oppgave å bidra til at samiske filmer både blir utviklet, produsert, formidlet og opplevd i større grad i hele Norge. Vi ser også en stor internasjonal interesse for samisk film, så her ligger det et stort potensiale, legger Mo til.

Disse får tilskudd:
Regissør Elle Sofe Sara og Mer Film mottar 869.262 kroner i tilskudd til Árru – en musikal som gjennom sang, dans og joik tar opp tabubelagte temaer som overgrep og samisk identitet.

Serieskaper Meena Rathor og Nordisk Film Production får 409.206 kroner til dramaserien Svarte gutter, en dramakomedie om fordommer, vennskap og muligheten til å få være seg selv – satt til et guttekollektiv på Oslos beste vestkant.

Serieskaper Kamilla Krogsveen og Monday Scripted får 640.000 kroner til dramaserien Cut the Tall Trees, som handler om en norsk familiefar som anklages for å ha hatt en avgjørende rolle under folkemordet i hjemlandet Rwanda.
 
Regissør Ellen Ugelstad og Twentyone Pictures  får 370.000 kroner til dokumentarhybriden Alternative News- en nyhetssending som går i dybden og presenterer nyheter som kun handler om psykisk helse og tvang.

Regissør og UP 2.0 deltaker Natasa Urban og Medieoperatørene mottar 375.000 kroner til dokumentarfilmen Formørkelsen, som handler om hjemlandet Serbias arvesynd, og hvordan krig etter krig kan oppstå.
 
 - For oss i NFI er det viktig å bidra til et mangfold av filmfortellinger og filmskapere i Norge, og gjennom det gjøre norsk film interessant og relevant for et enda større publikum. Jeg er stolt av at to av deltakerne i UP 2.0, vårt talentutviklingsprogram for underrepresenterte grupper i norsk film, allerede gjør seg gjeldende med spennende prosjekter: Regissør Natasa Urban med en sterk dokumentar fra hjemlandet Serbia, og produsent Elisa Fernanda Pirir som sammen med Elle Sofe Sara skal lage den samiske spillefilmen Árru, sier Kjersti Mo.

Siste runde Nye veier
Det var totalt 25 søkere i denne søknadsrunden, og to dramaserier, to dokumentarfilmer og en spillefilm får tilskudd og blir en del av Nye veier. Med utviklingstilskudd gjennom Nye veier følger et intensjonsbrev om videre produksjonstilskudd for spillefilmer og dokumentarer, mens dramaserier får videre utvikling for å skape en pilot.
NFIs Nye veier-ordning forsvinner i sin nåværende form over nyttår, og erstattes med en ny talentordning med større fokus på nytt talent og mangfold – både i skaperleddet og i innhold.

- Vi ønsker å ta med oss den tilliten og risikovilligheten Nye veier gir filmskaperne over i den nye talentordningen. Både for å anerkjenne at nye generasjoner filmskapere har andre blikk, perspektiver og tilnærminger til både historie- og filmfortelling - og fordi risikovillighet er en forutsetning for at filmene ikke bare skal underholde men også utfordre publikum med filmfortellinger vi ikke har sett før. Vi ønsker å spisse den nye ordningen mer mot nye talenter og gjennom utvikling og produksjon av lavbudsjettsfilm ha et helhetlig fokus på prosjektet og dets potensial, sier Kari Moen Kristiansen, talentrådgiver i NFI.

Kjønnsbalanse
Et viktig mål med Nye veier har vært å bedre kjønnsbalansen i norsk film, og alle Nye veier-ordninger har hatt et definert mål om en kvinneandel på 50 prosent. Tallene viser at dette er noe NFI har lyktes med. I perioden 2012-2020 fikk totalt 85 prosjekter Nye veier-tilskudd, og kvinneandelen på regissør/serieskaper var på 49,5 %.

- Det er gøy å se at den tydelige satsingen på kjønnsbalanse i Nye veier har gitt resultater. Det blir viktig å opprettholde dette fokuset, samtidig blir det spennende å gå inn i den nye talentordningen med et stort fokus på mangfold, sier Moen Kristiansen.
 
Dette er Nye veier
Nye veier er en del av NFIs talentsatsing, og skal inspirere talenter til nytenkning og kunstnerisk vågemot. I beslutningen om tilskudd til utvikling gjennom Nye veier gis samtidig et intensjonsbrev om tilskudd til produksjon for dokumentar- og spillefilmene, samt intensjonsbrev om videre utvikling for dramaseriene.

Gjennom to årlige samlinger og vinter- og sommerfest, der ferdige filmer vises, tilrettelegger Nye veier også for at filmskaperne i ordningen kan diskutere og utvikle sine prosjekter i et faglig fellesskap.

Nye veier ble etablert i 2009, da som en tilskuddsordning kun for kortfilm og dokumentar. Høsten 2011 ble ordningen utvidet til også gjelde langfilm, og i 2017 også dramaserier. Siden oppstarten har over 100 filmer fått tilskudd gjennom de forskjellige ordningene under Nye veier. Målet med ordningen har vært å inspirere talenter til nytenkning og kunstnerisk vågemot, og gjennom det lage nyskapende og kreative filmprosjekter.
 
Les mer om Nye veier og deltakerne

Nye veier-priser og suksesser
Filmskapere som Anja Breien, Hisham Zaman, Margreth Olin, Iram Haq og Ole Giæver har alle lagd filmer i Nye veier. Ole Giævers Mot Naturen hadde sin premiere i Berlin, mens Iram Haqs Nye veier-film Jeg er din var Norges Oscar-kandidat. Flere Nye veier-filmer har blitt nominert til og vunnet priser både innenlands- og utenlands: I 2017 hadde Håvard Bustnes’ Hatets vugge (Golden Dawn Girls) verdenspremiere under IDFA, verdens største dokumentarfilmfestival i Amsterdam, og har siden vunnet flere priser.

I fjor hadde Jorunn Myklebust Syversens spillefilm Disco verdenspremiere i Toronto, vant flere priser, og Eirik Svenssons spillefilm Harajuku vant tre Amanda-priser samme år. Merete Offerdal Tveits Nye veier-dokumentar Odelsguten og Fantefølget vant beste dokumentarfilm på BIFF tidligere i år. Mange regissører har debutert i det lange formatet gjennom Nye veier.

Flere av Nye veier-prosjektene fra foregående tilskuddsrunder er i utvikling, produksjon og etterarbeid, som Johanna Pyykkös, Jacob Rørvik, Itonje Søimer Guttormsen og Yenni Lees spillefilmdebuter, Yngvild Sve Flikkes nye spillefilm Ninjababy, og både Tommy Gulliksen og Aslaug Holm er snart klare med nye dokumentarer. Dette betyr at det fortsetter å komme filmer som er støpt gjennom Nye veier framover – selv om ordningen avsluttes i sin nåværende form.

- Det viktigste for meg med Nye Veier har vært tillit. Konsulenter og rådgivere har vist en genuin interesse, nysgjerrighet og tillit til regissørene og prosjektene, og dermed skapt et rom med en reell mulighet for kunstnerisk utvikling. Jeg tenker det er en god strategi, og en nøkkel til å utvikle unike filmskapere. Ordningen har gjort det mulig for regissør og produsent å kunne jobbe sammen med forutsigbarhet over tid, noe som bidrar til å styrke relasjonen, sier regissør Jorunn Myklebust Syversen.
 

The Eclipse Urban
Formørkelsen