Norsk filminstitutt

Tre dramaserier, to samproduksjoner og en dokumentar får produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter kunstnerisk vurdering.

foto. en ung kvinne står foran et busskur i et vinterlandskap med bolighus i bakgrunnen, i busskuret har noen tagget selina er lik silikonhore med store røde bokstaver
Key art fra dramaserien Requiem for Selina. Foto: Anti

Norsk filminstitutt (NFI) har tildelt til sammen 16.430.000 i produksjonstilskudd etter konsulentvurdering, i vedtaksmøte denne uka.

  • Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering gjennom tilskuddsordningen for produksjon av dramaserie etter konsulentvurdering. 
  • To spillefilmer får tilskudd gjennom ordningen samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent.
  • En dokumentar får tilskudd gjennom ordningen produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering. 

Les mer om prosjektene og NFIs konsulentvurderinger: 

Dramaserier 

illustrasjon. fra animasjonsfilm tegning i enkel strek av en stor person i vikingdrakt med lapp for øyet som holder armene rundt tre barn
Fra animasjonsserien The Huggingtons. Ill: Klipp og Lim Media

The Huggingtons 

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd 

Animasjonsserie for NRK. Produksjonsselskap: Klipp og Lim Media AS. Produsent: Kjersti Greger. Serieskapere og regissører: Lars Hegdal og Ole Kristian Øye. Manusforfatter: Angela Salt. Lengde: 52 x 7 minutter Totalbudsjett: 46.499.068 kroner

Fra produsentens synopsis: Familien Huggington er en litt annerledes viking-trollfamilie som elsker å klemme! I hjertet av familien er Liv (5), en energisk vikingjente med ekte troll-blod i årene. Hun elsker familieklemmer og vil helst at hver dag skal være litt annerledes enn den forrige. Liv møter dagene med pågangsmot, maks entusiasme, store følelser og null forbehold.   

Lars Hegdal er animatør og regissør i produksjonsselskapet Klipp og Lim Media i Trondheim. Ole Kristian Øye er designer, illustratør og kreatør i Klipp og Lim Media. Produsent Kjersti Greger i Klipp og Lim Media har stått bak flere animerte kortfilmer for selskapet. The Huggingtons lages for NRK Super, er rettet mot et internasjonalt publikum, og er selskapets første langformat-prosjekt. 

Fra konsulentens vurdering: «En dramaserie med en viktig og gjenkjennelig fortelling for de små menneskene den setter seg fore å nå, tre- til fem-åringene. Serien har som ambisjon å vise at alle følelser er lov, og at selv om du i grunnen er snill-og-grei er det lov å bli både sint, lei deg, hissig og vanskelig. The Huggingtons er en herlig mangfoldig og flerkulturell familie, der barna vokser opp i to kulturer; både som menneske av viking-ætt og som etterkommere av et troll. Produksjonsselskapet og serieskaperne fremstår med et troverdig og ektefølt engasjement for den unge målgruppa de vil lage innhold for. At de er regionalt forankret i Trøndelag, er enda et positivt moment. Det er utrolig viktig med lokalprodusert innhold også for de aller minste» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Prosjektet har tidligere mottatt 300.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Ølhunden Berit / A Better Man 

foto. mann med blå skjorte og hodetelefoner rundt halsen stor og snakker med annen mann med ryggen til inne på et baderom
Serieskaper Thomas Seeberg Torjussen under innspilling av Ølhunden Berit/A Better Man

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd 

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Maipo AS. Produsenter: Christian Fredrik Martin og Synnøve Hørsdal. Serieskaper og manusforfatter: Thomas Seeberg Torjussen. Regi: Thomas Seeberg Torjussen og Gjyljeta Berisha. Lengde: 4 x 45 minutter Totalbudsjett: 54.288.000 kroner.   

Fra produsentens synopsis: På dagtid jobber Tom (45) i sin mors klesbutikk, og på natta troller han på internett med rasende og infame kommentarer. Når hackere avslører identiteten hans og bretter den ut i offentligheten, ikler han seg kvinneklær for å unnslippe sosial forfølgelse. En historie om veien fra hat og isolasjon til intimitet og forsoning.

Thomas Seeberg Torjussen er bl.a kjent som serieskaper for ZombieLars (2017-2019) og nå sist Kuppel 16 (2022), som fikk EBU-prisen Rose D’Or for beste barne- og ungdomsserie. Gjyljeta Berisha har vært medregissør på 22. juli (NRK, 2020) og Forsvinningen (Netflix, 2022). Maipo ved Synnøve Hørsdal og Christian Fredrik Martin er blant landets mest erfarne produksjonsselskaper for spillefilm og dramaserier, med bl.a prisbelønte serier som Lykkeland (2018-2024), Festning Norge (2024) og Dates in Real Life (2024).

Fra konsulentens vurdering: «En utrolig interessant og relevant serie om et nettroll som i møte med sine egne spøkelser sprekker, men kommer tilbake i ny drakt. Hver episode byr på noe nytt innenfor sitt univers, med meget velskrevne manus, ført i pennen av superstødige og signatursterke Thomas Seeberg Torjussen. Han levendegjør problemstillinger som stadig blir mer påtrengende i vår tid; utenforskap, sjikane på nett generelt og kvinnehat spesielt. Som leser får jeg umiddelbart en følelse av en serie som i tonalitet og humor kan minne om ZombieLars, men denne gang for voksne. Med kjempeerfarne produsenter er Ølhunden Berit et prosjekt med stor tyngde og troverdighet» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Prosjektet har tidligere mottatt 1.365.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI. 

foto. en ung kvinne står foran et busskur i et vinterlandskap med bolighus i bakgrunnen, i busskuret har noen tagget selina er lik silikonhore med store røde bokstaver
Key art fra dramaserien Requiem for Selina. Foto: Anti

Requiem for Selina 

1.980.000 kroner i produksjonstilskudd

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Anti AS. Produsent: Ingunn Rensel Serieskaper: Emmeline Berglund Manus: Emmeline Berglund og Benjamin Berglund. Regi: Rikke Gregersen og Ole Sebastian Kåss. Lengde: 6 x 40 minutter. Totalbudsjett: 31.000.000 kroner 

Fra produsentens synopsis: Et historisk drama om skapelsen av influencer-industrien, inspirert av sanne hendelser. Det er memoarene til den første rosabloggeren som forteller historien om den mobbede jenta hun pleide å være på begynnelsen av 2000-tallet, og hvordan hun hevnet seg på verden med å bli landets farlige forbilde.

Emmeline Berglund har skrevet serien Hjerteslag (2018-2021), produsert i fem sesonger av Anti for TV2, og er kreativ leder i Anti. Rikke Gregersen hadde regi og manus på dramaserien Ida tar ansvar (2021), som fikk Seriekritikerprisen for Beste dramaserie. Ole Sebastian Kåss har bl.a hatt regi på to sesonger av Hjerteslag, og på NRK P3-serien Beist. Ingunn Rensel har vært sjef for dramaproduksjon på Anti siden 2021 og har tidligere jobbet i bl.a NRK, Rubicon og Fremantle.

Fra konsulentens vurdering: «En velskrevet og progressiv dramaserie som er både morsom og sår, og med en deilig detaljrikdom i karakterer, historielinjer, produksjonsdesign og musikkreferanser. Både serieskaper, regissører og produsent har et synlig og genuint engasjement i tematikken, og tilbyr en dramaserie som jeg er sikker på vil oppleves uhyre aktuell for målgruppene de ønsker å nå. Requiem for Selina er ingen Nordic Noir, men kanskje vi kan kalle den en Nordic Pink?» - Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI 

Dokumentarfilm 

foto. portrett i nært utsnitt av mann med gråstenk i skjegget som ser ut mot høyre
Tom Slatterly, fra dokumentarfilmen America's Veterans. Foto: Deeyah Khan/Fuuse

America's Veterans 

450.000 kroner i produksjonstilskudd.

Produksjonsselskap: Fuuse AS. Produsent: Sverre Pedersen Regi og manus: Deeyah Khan. Totalbudsjett: 5.518.737 kroner

Fra produsentens synopsis: America’s Veterans skal bli en antikrigsfilm. Og hvem er bedre til å formidle et slikt budskap enn de som selv har vært aktive deltakere i krig, vold, overgrep og ødeleggelse? For når krigens aktører selv blir ofre for krigen og volden, besitter noen av dem en dyp innsikt og anerkjennelse av at krig ikke skaper løsninger og seierherrer, men tvert imot bare ofre og tapere.

Deeyah Khan har regissert en rekke prisbelønte dokumentarfilmer der hun har gått inn i kontroversielle miljøer og harde debatter, de siste årene med utgangspunkt i USA. Hun har vunnet BAFTA, Emmy og en rekke andre internasjonale priser. I 2021 mottok hun Fritt Ords pris for sine nyskapende dokumentarer om ekstremisme. Fuuse og Sverre Pedersen har produsert Deeyah Khans fire siste dokumentarer White Right: Meeting The Enemy (2016), Americas War on Abortion (2020), Muslim in Trump’s America (2020) og Behind The Rage (2022).

Fra konsulentens vurdering: «Deeyah Khan har laget flere sterke dokumentarfilmer om utfordringene i det amerikanske systemet, og hvordan vold påvirker både enkeltmennesket og samfunnet. I denne filmen undersøker hun hvordan det er å komme hjem fra krig, og hva det gjør med en person å ha drept andre mennesker, også barn, i krig. Intervjuene berører sterkt. Khan har en unik evne til å få de tøffeste, hardeste militære til å åpne seg og dele sine tyngste stunder» - Klara Nilsson Grunning, filmkonsulent dokumentar, NFI.

Prosjektet har tidligere mottatt 348.969 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Samproduksjoner 

illustrasjon. fra tegnefilm der to barn i samiske drakter står i et snølandskap og ser på en fugl
Fra pilot til animasjonsfilmen Kunnskapens skog / Daajroen boelte. Ill.: Bautafilm

Kunnskapens skog / Daajroen boelte

3.000.000 kroner i produksjonstilskudd

Animasjonsfilm. Norsk samprodusent: Krystallplaneten AS ved Merete Korsberg Hovedprodusent: Bautafilm AB ved Therese Høgberg. Regi og manus: Oskar Östergren Njajta. Totalbudsjett: 22.785.000 kroner

Fra produsentens synopsis: Det er midtvinters i Sápmi. Gjennom nordlyset reiser søsknene Anta og Bräjta til den parallelle verdenen Saajve. Her er det panikk! Kråka har stjålet den hellige trefiguren, gudinnen Oksaahka, som beskytter kunnskapens skog. Aanta og Bräjta får et oppdrag av saajvejenta Saara: De må redde verden ved å hente tilbake gudinnen Oksaahka. Det er bare ett problem: Kråka bor sammen med den farlige kjempen Staaloe!

Produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø har bl.a stått bak flere animerte kortfilmer, og daglig leder Merete Korsberg var nylig produsent for spillefilmen Å øve (2023). Svenske Bautafilm har vært produsenter og medprodusenter på dokumentarer, tv-serier og spillefilmer fra nordområdene, inkludert Sameblod (2017). 

Fra konsulentens vurdering: «En animasjonsfilm for barn om mot og rettferdighet, med to søsken som må redde verden fra to sleipe skurker. Historien baserer seg på samisk eventyrtradisjon, og prosjektet har et solid grunnlag med godt skrevet manus, levende og gjenkjennelige karakterer, samt skremmende antagonister. Tegningene og fargebruken er tiltalende, poetiske og tidløse, noe som vil bidra til at den kan vises i mange år fremover» - Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI. 

Lisa Langseth 16 9.jpg
Filmskaper Lisa Langseth. Foto: Storm Film

The Dance Club 

2.000.000 kroner i produksjonstilskudd.

Norsk samprodusent: Storm Films AS ved Ruben Thorkildsen. Hovedprodusent: Meta Film Stockholm ved Maria Dahlin, Meta Louise Foldager Sørensen og Veronika Öhnedal. Regi og manus: Lisa Langseth. Totalbudsjett: 33.198.000 kroner

Fra produsentens synopsis: Den unge psykologipraktikanten Johannes forbarmer seg over en liten gruppe pasienter som klinikken ikke vil hjelpe. Sammen med den tidligere pasienten Rakel starter han en litt annerledes dansegruppe for å hjelpe dem med å bekjempe sin personlige smerte. Etterhvert som klubben vokser, kjemper Johannes for å holde gruppen samlet, samtidig som han forelsker seg i Rakel. The Dance Club er en underholdende og varm historie om utenforskap, vennskap og kjærlighet. 

Ruben Thorkildsen har produsert flere spillefilmer og dramaserier gjennom selskapet Ape & Bjørn, inkludert prisbelønte Psychobitch (2019), og er nå produsent i Storm Films. Hovedprodusent Meta Film Stockholm står bak en rekke prisbelønte spillefilmer, bl.a Oscar-nominerte Grensen (2018), og er den svenske avdelingen av danske Meta Louise Sørensens Meta Film. Regissør Lisa Langseth har tidligere laget tre spillefilmer, og har de siste årene hatt suksess med Netflix-serien Kjærlighet og anarki (2020-22).

Fra konsulentens vurdering: «The Dance Club har et sterkt manus fra en imponerende filmskaper i Lisa Langseth, som overbeviser at filmen har et godt potensial til å nå et norsk publikum. Ikke bare på grunn av suksessen hennes med Kjærlighet og anarki, men fordi denne filmen er engasjerende og tankevekkende. Filmen ønsker å rette kritikk mot psykiatrien og vise noen nye tankemåter og idealer. Filmen har mye humor, samtidig som den endrer seg underveis til å være inderlig og uttrykke noe personlig» - Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI

Les mer om tilskuddsordningene:

Produksjon av dramaserie etter konsulentvurdering.

Samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent

Produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering.

  • Bernt Erik Pedersen
    • Bernt Erik Pedersen

    • Kommunikasjonsrådgiver
    • Telefon: +47 971 79 456
    • E-post: bernt.pedersen[@]nfi.no