NFI lanserer ny rapport om forhold til dataspill. Den viser blant annet at mobilen er favoritten, og at barn vil spille uten hjelp av voksne.
Publikumsstudien «De små spillerne. 4- til 7-åringer om dataspill», ble lagt fram av Norsk Filminstitutt og Infuture denne uken. Rapporten er basert på en fersk spørreundersøkelse av foreldre og foresatte og dybdeintervjuer blant 4- til 7-åringer.
Dagens barn og unge konsumerer store mengder dataspill, men hvordan forholder de seg egentlig til dette mediet som tar en stor del av livene deres? Hva er de opptatt av? Hvordan spiller de og hva liker de best?
Noen av funnene:
Rapporten inngår i NFIs satsinger innen dataspill, barn og unge og publikumsinnsikt.
- Publikumsinnsikt kan bidra med inspirasjon og en dypere forståelse for hvordan innholdet kan utvikles og formidles, for bedre å treffe det viktige publikummet som dagens barn og unge er. Slik kan norsk innhold både være av høy kvalitet, og samtidig være så relevant at det velges av målgruppen, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.
Rapporten bygger på 19 kvalitative intervju og en kvantitativ spørreundersøkelse med 503 respondenter.
- Vi håper at spillbransjen vil bruke innsikten og at denne rapporten kan bidra til at det lages flere norske spill for barn, sier Kaja Hench Dyrlie, Seksjonsleder spill og MEDIA Desk i Norsk filminstitutt.
Dyrlie leder NFI spill, som har ansvar for både Norsk filminstitutts tilskuddsordninger for spill og arbeid med spillkultur.
På NFIs arrangementsie kan du se strømming og opptak av lanseringen av rapporten.