Hopp til hovedinnhold
Foto. En gutt holder en spillkontroller.

Hvordan forholder 4- til 7-åringer seg til dataspill?

Game

NFI lanserer ny rapport om forhold til dataspill. Den viser blant annet at mobilen er favoritten, og at barn vil spille uten hjelp av voksne.

Publikumsstudien «De små spillerne. 4- til 7-åringer om dataspill», ble lagt fram av Norsk Filminstitutt og Infuture denne uken. Rapporten er basert på en fersk spørreundersøkelse av foreldre og foresatte og dybdeintervjuer blant 4- til 7-åringer.

Dagens barn og unge konsumerer store mengder dataspill, men hvordan forholder de seg egentlig til dette mediet som tar en stor del av livene deres? Hva er de opptatt av? Hvordan spiller de og hva liker de best?

Vil spille selv

Noen av funnene:

  • Barn vil spille uten hjelp. Den viktigste grunnen til at barnet liker et spill er at de kan spille uten hjelp av en voksen. Videre er humor og tøysete elementer en viktig faktor for at barnet skal like et spill, men dette blir mindre viktig med alderen.  
  • Spill er en sosial arena de eldste barna i undersøkelsen. Sosiale elementer blir viktigere med alderen, spesielt for gutter.
  • Foreldre vil helst kjøpe spill for en engangssum. Nær alle foreldre foretrekker å kjøpe spillet én gang, og nesten ingen liker abonnementsløsninger. Mange foreldre synes likevel det er greit med gratisspill som inneholder reklame eller gratisspill med mulighet for kjøp i spillet.  
  • Mobilen er favoritten. På tvers av aldersgrupper og kjønn spilles det mest på mobil. Dette kan skyldes tilgjengelighet og brukervennlighet.

Publikumsinnsikt

Rapporten inngår i NFIs satsinger innen dataspill, barn og unge og publikumsinnsikt.  

- Publikumsinnsikt kan bidra med inspirasjon og en dypere forståelse for hvordan innholdet kan utvikles og formidles, for bedre å treffe det viktige publikummet som dagens barn og unge er. Slik kan norsk innhold både være av høy kvalitet, og samtidig være så relevant at det velges av målgruppen, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.  

Rapporten bygger på 19 kvalitative intervju og en kvantitativ spørreundersøkelse med 503 respondenter.

- Vi håper at spillbransjen vil bruke innsikten og at denne rapporten kan bidra til at det lages flere norske spill for barn, sier Kaja Hench Dyrlie, Seksjonsleder spill og MEDIA Desk i Norsk filminstitutt.  

Dyrlie leder NFI spill, som har ansvar for både Norsk filminstitutts tilskuddsordninger for spill og arbeid med spillkultur.  

På NFIs arrangementsie kan du se strømming og opptak av lanseringen av rapporten.   

Contacts

Ansatte i NFI Kaja Hench Dyrlie foto david malmbekk NFI 2

Kaja Hench Dyrlie

Head of Video Games

Ansatte - Default avatar profile 1

Sigbjørn Sandberg

Analyst