NFI jobber for å fremme arbeidet med film i skolen, styrke barn og unges filmfaglige kompetanse, og bidra til å gjøre denne målgruppen til reflekterte og kritiske brukere av levende bilder. Derfor utvikler vi læringsressurser og pedagogiske verktøy til formidling av film i skolen. Ressursene vi tilbyr retter seg mot lærere, pedagoger og formidlere av film.
I Filmbib ligger en unik samling av norske kort- og dokumentarfilmer som er rettighetsklarert og som egner seg godt for bruk i undervisningen. Under kategorien Lær med film ligger et utvalg filmer som passer spesielt for elever og lærere i videregående skole. Filmene er lenket til ndla.no og har hver et sett med relevant fagstoff, oppgaver og aktiviteter tilpasset ulike fagområder.
Filmrommet skolekino inneholder presentasjoner og oppgaver til filmer som primært vises på kino. Dette er undervisningsopplegg for alle klassetrinn i grunnskolen og videregående skole, og omfatter varierte områder i læringsplanen. Filmutvalget blir gjort i samarbeid med representanter fra kinobransjen (Norske Filmdistributørers forening, Film & Kino og Virke Produsentforening).
Tjenesten er utviklet og driftes av Norgesfilm og erstatter skolekino.no som ble driftet av Filmweb. Ønsker du tilgang til eldre undervisningsopplegg? Ta kontakt.
Skolekino tilbys av de fleste kinoer i Norge til reduserte billettpriser. Kinoene tilpasser visningene slik at de passer inn med skolens planer. Å gå på kino med klassen er en verdifull aktivitet som kan styrke sosiale bånd, fremme refleksjon og utjevne sosiale forskjeller
Er du lærer og ønsker å ta med klassen din på kino? Ta kontakt med din lokale kino, filmfestival eller cinematek og hør om de tilbyr skolekinovisninger, året rundt eller under Den store skolekinodagen i februar.
I tillegg samarbeider redaksjonen med Kulturtanken som tilbyr opplegg til filmer i Den kulturelle skolesekken (DKS) til alle landets skoleelever. I DKS får barn og unge muligheten til å oppleve kunst og kultur av høy kvalitet. Du kan lese mer om film i DKS her.
Cinemateket i Oslo har flere tilbud til skoler på dagtid. Blant annet kan lærere velge ut, bestille og se film med klassen. Filmene som vises er nøye utvalgt for å passe inn i undervisning, og det er både norske og utenlandske kvalitetsfilmer på programmet. I tillegg arrangeres jevnlig foredrag og andre filmrelaterte aktiviteter for elever i videregående skole og på ungdomstrinnet.
Foto: David Malmbekk/NFI
Styrker og forbedrer: Film kan bidra til å løfte og berike kvaliteten på undervisningen. Mange barn og unge lærer best gjennom visuelle elementer. Visualiseringen gjør ting konkret og håndfast, og film gir derfor elevene en unik mulighet til å forstå komplekse historier, tema og problemstillinger. Film vekker lett følelser, og kan derfor ofte formidle langt mer enn hva en lærer klarer å fortelle.
Kulturell forståelse: Film kan bidra til å styrke elevenes forståelse av både seg selv og andre. Film gir et vindu til ulike kulturer, samfunn og perspektiver. Å se filmer fra forskjellige land og kulturer, kan bidra til å fremme empati, mangfold og global forståelse.
Kritisk refleksjon: Gjennom å utforske karakterers handlinger og motivasjoner, reflektere og diskutere over filmens budskap og tema, eller tolke filmfaglige virkemidler, utfordres elevene til å tenke kritisk og utvikle sine analytiske ferdigheter.
Motiverer og skaper engasjement: Film kan bidra til å motivere elever til å delta mer aktivt i læringsprosessen. Film fanger elevenes interesse, og gjør læringen mer engasjerende og spennende enn tradisjonelle undervisningsmetoder.
Foto: David Malmbekk/NFI