Hopp til hovedinnhold

I strømmen av innhold

Rapporten utforsker barn og unges bruk, behov og opplevelser innenfor film, serier og spill. Den bygger på både dybdeintervjuer med barn fra 7 til 14 år og deres foreldre, samt en landsrepresentativ spørreundersøkelse med tusen respondenter i samme alder.

Barn og unge har godt inntrykk av norske filmer og serier. Det er store forskjeller på hva gutter og jenter liker. 

Det er blant funnene i publikumsstudien «I strømmen av innhold. 7-14-åringers forhold til filmer, serier og spill». Rapporten er basert på en fersk spørreundersøkelse og dybdeintervjuer blant barn og unge over hele Norge. 

Bilder barn og unge

Dagens 7–14-åringer konsumerer enorme mengder innhold. Men hva er de opptatt av? Hva tenker de om innhold på norsk? Og hva skal til for at de velger norske filmer, serier og spill i konkurranse med innhold fra hele verden?   

  • 50 % av 7–14 åringer synes norske filmer og serier er bra, mens 15 % forbinder de med ord som «kjedelige» 
  • 57 % av 7–14-åringer oppgir at dataspill og gaming er det de liker best å bruke tid på – 56 % svarer «å henge med venner» 
«Den teknologiske utviklingen har vært enorm de siste årene, og formatene og sendeflatene er i stadig endring. Barn og unge er derfor langt fra like etablerte kulturbrukere som tidligere generasjoner, og det er ekstra viktig at vi følger med på endringer i kulturbruken deres.»
Direktør Kjersti Mo

Noen av funnene

  • Skolen er en av de viktigste formidlingsarenaene for norske serier og filmer. En del barn hadde knapt blitt eksponert for norsk innhold om det ikke hadde skjedd gjennom skolen. 
  • Det finnes lite kvalitetsinnhold på norsk. Norsk innhold rettet mot gutter over ti år oppleves spesielt å være en mangelvare.
  • Undersøkelsen avdekker en generasjon hvor det er relativt stor forskjell på hva gutter og jenter liker. Innhold som fokuserer på intriger og sosiale relasjoner står sentralt hos jentene.  
  • Ferdighetsspill på konsoll eller pc er en type innhold som først og fremst guttene er opptatt av. 

Prosjektet er utarbeidet i samarbeid med forsker Vilde Schanke Sundet ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Prosjektleder hos Norsk filminstitutt er Sigbjørn Sandberg, statistikk- og analyserådgiver. Publikumsstudien er finansiert med FOU-midler fra Kultur- og likestillingsdepartementet. 

Se presentasjon av rapporten her:

Om rapporten

Publisert
1. september 2023
Bidragsytere
Jørgen Risvik-Jellum

Se også

Foto. En gutt holder en spillkontroller.

De små spillerne - 4 til 7 åringer om dataspill

Publisert: 11. september 2024

Data-animert bilde av to mennesker som ligger på sofa foran vindu

Mangfold i norske dataspill

Publisert: 23. august 2024

Forsidebilde evaluering av forskrift fra 2021

Evaluering av forskriftsendringen gjennomført i 2021

Publisert: 15. august 2024

Bilde. Kinosal med røde kinoseter.

Publikumsinnsikt – Grevlingene

Publisert: 26. juni 2024

Fjellside i uvær

Evaluering insentivordningen

Publisert: 25. juni 2024

Foto. Mennesker i fullsatt kinosal.

Publikumsundersøkelsen 2023

Publisert: 11. april 2024

Kvinne ser på mann med folk rundt seg.

Innholdsmangfold i filmer og serier

Publisert: 1. mars 2024

Illustrasjon. En kvinne og en mann som ser på hverandre.

Spillrapporten 2023

Publisert: 29. mai 2023

Se alle rapporter