Hopp til hovedinnhold

Publikumsinnsikt – Grevlingene

Grevlingene er et spillefilmprosjekt fra 73 Eyes Film Production, skrevet og regissert av Paul Magnus Lundø. Prosjektet mottok utviklingstilskudd fra NFI, og kunne derfor søke ordningen publikumsinnsikt for prosjekt i utvikling, en prøveordning opprettet av NFI i 2023. I det følgende presenterer vi hovedtrekkene av innsiktsarbeidet, og de erfaringene produsent gjorde seg i arbeidet med publikumsinnsikt.

I arbeidet med publikumsinnsikt ønsket produsent og manusforfatter i grove trekk å spisse manus for en målgruppe på barn 6 -10 år og deres foreldre, og avdekke hvilke elementer ved manus som målgruppen fant ekstra spennende og morsomme. Produsentene valgte å benytte seg av firmaet Will&Agency (W&A)  i innsiktsarbeidet.W&A har utviklet en tostegsmetode spesielt for filmprosjekter: I første del ble det gjennomført en kartlegging av samtaler rundt sentrale tema, og rundt karakter og språk ved hjelp av en analyse drevet av kunstig intelligens (KI). Basert på funn i første fase av undersøkelsen, ble det laget en undersøkelsesguide for fase to. Her ble det gjennomført en dypere innsikts-studie og etnografisk analyse av publikums opplevelse av Grevlingene, hvor man innhentet responser fra 30 deltakere over 6 dager med daglige responsoppgaver relatert til innholdet i Grevlingene.

30 respondenter fra målgruppen ble rekruttert og delt inn i tre distinkte undergrupper: primærmålgruppen 6-10 år, sekundærmålgruppe 7-11 år, samt foreldre med barn mellom 7-10 år. I løpet av seks dager fikk respondentene presentert ulike scenarioer og temaer fra filmer som de så ble bedt om å filme sine reaksjoner på. Oppsettet tok følgende form:

Dag 1: Fortellingen

Materiell: en audio-fil med fortellingen i korte trekk og visuelt materiell. 

Her ble respondentene bedt om å dele sine umiddelbare assosiasjoner og reaksjoner på universet. Hva fremstår som det mest spennende ved denne fortellingen?

Dag 2: Humor og stil

Materiell: pilot av filmen.

Her ble respondentene bedt om å identifisere de hendelsene eller situasjonene som de mente var mest morsomme eller komiske i piloten. Videre ble de bedt om si hva de tenkte om karakterenes fremtoning og den øvrige visuelle stilen i universet som ble presentert.

Dag 3: Hovedperson

Materiell: Utvalgte scener og karakterbeskrivelse av hovedperson

Dag 4: Voksenpersoner i filmen

Materiell: utvalgte scener som viser voksenpersonene i fortellingen.

Hvordan reagerer henholdsvis de voksne, tenåringer og barn på voksenpersonene i fortellingen? Hva er en «god voksen»?

Dag 5: Spenning – møte med grevlingen!

Materiell: scene med Bernt og grevlingehi.

Hva synes voksne/ungdom/barn om de scenene som utspiller seg – er det spennende og skummelt, og underholdende? Hvordan reagerer testpublikummet i ulik alder?

Dag 6: Avsluttende tanker og refleksjoner

Hvilke overordnede tanker og inntrykk sitter respondentene igjen med etter presentasjonen? Om man skulle sammenfatte det man har blitt presentert for, hva er det som resonnerte sterkest?

Funnene i denne delen av innsiktsarbeidet avdekket at det var særlig tre konkrete hendelser i fortellingen som pirret barnas interesse. På bakgrunn av disse, ble det blant respondentene reist forventninger om en historie fylt av spenning og eventyr. Dette gjaldt både de yngste og eldste i testpublikummet, men det var forskjeller på hvilke tolkninger de voksne gjorde av hovedpersonens livssituasjon og det moralske aspektet ved historien, mens barna tok hovedpersonens forutsetninger for gitt uten noen videre fokus på dette. 

W&A utarbeidet på bakgrunn av de samlede funnene en slags «trakt» hvor de beskrivelsene av filmen som gikk igjen på tvers av aldersgruppene ble rangert avhengig av hvor sentrale de fremsto som for respondentene. I oppsummeringen ble også de mest distinkte forskjellene mellom de ulike aldersgruppene i testpublikummet fremhevet og analysert. 

Samlet sett utarbeidet W&A i samarbeid med de kreative i prosjektet ulike segmenterte posisjoneringer av prosjektet. For 6-10-åringene var det spenning og eventyr som stod i fokus, mens den emosjonelle reisen og karakterutvikling stod sterkere hos gruppen 11-14 år. De voksne (35+) så på filmen som en oppbyggende moralsk reise og en film som kunne underholde hele familien. 

Produsent og manusforfatter uttaler: «De yngre barna var spesielt opptatt av eventyr, spenning og fysisk komedie, mens de litt eldre barna var mer fokusert på karakterenes forhold til hverandre og dynamikken mellom alle i persongalleriet. Foreldregruppen bet seg merke i det satiriske aspektet, og anerkjente de underliggende budskapet om moral og verdier. De konstruktive tilbakemeldingene vi fikk i dette løpet hjalp oss å fokusere på hva vi burde fremheve i manus og hva vi kan kutte.»

Om rapporten

Publisert
26. juni 2024
Bidragsytere
Jørgen Risvik-Jellum

Kontakt

Ansatte i NFI Isabell Langvatn foto david malmbekk NFI 2

Isabell Langvatn

Publikumsrådgiver

Se også

Foto. En gutt holder en spillkontroller.

De små spillerne - 4 til 7 åringer om dataspill

Publisert: 11. september 2024

Data-animert bilde av to mennesker som ligger på sofa foran vindu

Mangfold i norske dataspill

Publisert: 23. august 2024

Forsidebilde evaluering av forskrift fra 2021

Evaluering av forskriftsendringen gjennomført i 2021

Publisert: 15. august 2024

Fjellside i uvær

Evaluering insentivordningen

Publisert: 25. juni 2024

Foto. Mennesker i fullsatt kinosal.

Publikumsundersøkelsen 2023

Publisert: 11. april 2024

Kvinne ser på mann med folk rundt seg.

Innholdsmangfold i filmer og serier

Publisert: 1. mars 2024

I strømmen av innhold illustrasjonsbilde

I strømmen av innhold

Publisert: 1. september 2023

Illustrasjon. En kvinne og en mann som ser på hverandre.

Spillrapporten 2023

Publisert: 29. mai 2023

Se alle rapporter