Rapporten gir blant annet innsikt i hvordan og hvor mye vi ser av spillefilm, serier og dokumentarfilmer, hvilke plattformer vi bruker og hva vi mener er grunner til å gå på kino og bruke strømmetjenester.
Norsk Filminstitutts Publikumsundersøkelse har vært gjennomført av Kantar siden 2020. Undersøkelsen har flere deler, hvor en del kartlegger demografisk profil på en rekke filmer og serier. Andre deler av undersøkelsen konsentrerer seg om mer generelle bruksmønstre og holdninger til filmer og serier. I denne rapporten er hovedvekten lagt på de generelle mønstrene Publikumsundersøkelsen viser når det gjelder bruk og holdninger til film og serier.
Rapporten gir blant annet innsikt om hvordan og hvor mye vi ser av spillefilm, serie og dokumentar, hvilke plattformer vi bruker og hva vi mener er grunner til å gå på kino og bruke strømmetjenester. Den gir et innblikk i hvordan nordmenn ser på tilgjengeligheten av norsk innhold på ulike plattformer, og hvordan vi går fram for å finne det innholdet vi skal se på. Ikke minst viser rapporten i hvilken grad norsk spillefilm, serie og dokumentar sees, hvem som ser og hva ulike grupper synes om det norske innholdet.
Rapporten inneholder data fra årene 2021 og 2022. På grunn av pandemien var dette unntaksår når det gjelder mediebruk, og særlig når det gjelder kinobesøk. Rapporten må leses med dette i bakhodet, og særlig det som omhandler kino må forstås som uttrykk for hvordan situasjonen var i 2021 og 2022.
Publisert: 11. september 2024
Publisert: 23. august 2024
Publisert: 15. august 2024
Publisert: 26. juni 2024
Publisert: 25. juni 2024
Publisert: 11. april 2024
Publisert: 1. mars 2024
Publisert: 1. september 2023