Hopp til hovedinnhold

Strategi 2020-2025

NFI utarbeidet i 2020, etter dialog med bransjeaktører og bruk av fremtidsstudier en femårig strategi der det strategiske overbygget er at NFI skal fremme audiovisuelle historier og opplevelser, og på den måten bidra til demokrati og uenighetsfelleskap, identitet og medvirkning.

Strategi

Hovedmål og strategiske satsingsområder

Våre strategiske områder er at NFI skal:

  • fremme det kulturelle møtet mellom mennesker
  • fremme norske historier av høy kvalitet, uavhengig av plattform
  • fremme mangfold og talentutvikling
  • stimulere til en bredde av finansieringskilder
  • besitte og formidle dyp publikumsinnsikt

Fremtidsstudie

Studiet ser nærmere på 14 trender innen den audiovisuelle sektoren

  1. Nytt møte mellom mennesker. Vi går fra ett stort til mange små fellesskap. Da blir det kulturelle møtet mellom mennesker viktigere.
  2. De unge blir ikke som sine foreldre. De unge har andre kulturvaner enn andre grupper. De fortsetter å leke, og de endrer neppe sine vaner som voksne.
  3. De nye godt voksne. De godt voksne blir mange, velstående og viktige kulturbrukere.
  4. Publikum som (med-)skapere. Lavere terskel for publikums deltakelse i å skape kultur.
  5. Viktigere å kjenne sitt publikum. Digitalisering gir tilgang på nye datastrømmer, som gir ny innsikt.
  6. Internasjonale digitale giganter får mer makt. Høy investeringsevne gjør dem vanskeligere å stagge
  7. Vanskeligere å finansiere kinofilm. Statsfinansene blir svekket. Oppfølgere og etablerte universer «stjeler» publikum.
  8. Nye forretningsmodeller. Større kommersielt marked, men også større kompleksitet. Samarbeid og tilpassede finansieringsordninger blir viktigere.
  9. Internasjonalt marked fremmer mangfold. Sterk vekst i produksjon av film og serier. Det gir større rom for mangfold. Norsk film og serier kan bli bedre på å utnytte mulighetene.
  10. Spill i vekst. Spillmarkedet er i vekst. Rom for differensiering blant segmenter.
  11. Nytt samspill mellom kultursektorer og kanaler. Kortere visningsvindu og parallelle utgivelser. Eventkino gir nytt sektorsamspill, og kunstneren blir mer involvert.
  12. Digital brukeropplevelse blir viktigere. Digitalisering endrer ikke bare kanalen for filmfortellingen, men også hvordan historiene fortelles.
  13. AI som kollega. Digitalt utstyr og maskiner som kan lære, påvirker hele verdikjeden for audiovisuell historiefortelling. 
  14. Nye kompetansebehov. Digitalkompetanse i spiss og bredde blir viktigere, men det gjør også fire andre fremtidskompetanser.

Last ned fremtidsstudie

Kontaktpersoner for strategiarbeid

Ansatte i NFI Jørgen Risvik Jellum foto david malmbekk NFI 3

Jørgen Risvik-Jellum

Strategidirektør