Strategi
Hovedmål og strategiske satsingsområder
Våre strategiske områder er at NFI skal:
- fremme det kulturelle møtet mellom mennesker
- fremme norske historier av høy kvalitet, uavhengig av plattform
- fremme mangfold og talentutvikling
- stimulere til en bredde av finansieringskilder
- besitte og formidle dyp publikumsinnsikt
Fremtidsstudie
Studiet ser nærmere på 14 trender innen den audiovisuelle sektoren
- Nytt møte mellom mennesker. Vi går fra ett stort til mange små fellesskap. Da blir det kulturelle møtet mellom mennesker viktigere.
- De unge blir ikke som sine foreldre. De unge har andre kulturvaner enn andre grupper. De fortsetter å leke, og de endrer neppe sine vaner som voksne.
- De nye godt voksne. De godt voksne blir mange, velstående og viktige kulturbrukere.
- Publikum som (med-)skapere. Lavere terskel for publikums deltakelse i å skape kultur.
- Viktigere å kjenne sitt publikum. Digitalisering gir tilgang på nye datastrømmer, som gir ny innsikt.
- Internasjonale digitale giganter får mer makt. Høy investeringsevne gjør dem vanskeligere å stagge
- Vanskeligere å finansiere kinofilm. Statsfinansene blir svekket. Oppfølgere og etablerte universer «stjeler» publikum.
- Nye forretningsmodeller. Større kommersielt marked, men også større kompleksitet. Samarbeid og tilpassede finansieringsordninger blir viktigere.
- Internasjonalt marked fremmer mangfold. Sterk vekst i produksjon av film og serier. Det gir større rom for mangfold. Norsk film og serier kan bli bedre på å utnytte mulighetene.
- Spill i vekst. Spillmarkedet er i vekst. Rom for differensiering blant segmenter.
- Nytt samspill mellom kultursektorer og kanaler. Kortere visningsvindu og parallelle utgivelser. Eventkino gir nytt sektorsamspill, og kunstneren blir mer involvert.
- Digital brukeropplevelse blir viktigere. Digitalisering endrer ikke bare kanalen for filmfortellingen, men også hvordan historiene fortelles.
- AI som kollega. Digitalt utstyr og maskiner som kan lære, påvirker hele verdikjeden for audiovisuell historiefortelling.
- Nye kompetansebehov. Digitalkompetanse i spiss og bredde blir viktigere, men det gjør også fire andre fremtidskompetanser.
Last ned fremtidsstudie