Norsk filminstitutt

Tenåringsbrødrene Alex og Robin lever sammenvevd, i symbiose, som om de er magnetisk bundet til hverandre. Helt til Alex forelsker seg i Ines. Hans nye forelskelse ødelegger det beskyttende båndet mellom brødrene og sender Robin ut på dypt vann. 

Da Robin blir dømt for et grovt lovbrudd, klandrer Alex seg selv for å ha latt kjærligheten distrahere ham fra ansvaret for broren, og han setter alle krefter til for å redde Robin. Men er det mulig å redde noen som ikke vil reddes? Og er det dypest sett det Alex virkelig vil? 

Om regissør og manusforfattere

Regissør og manusforfatter Maria Eriksson-Hecht er utdannet filmregissør ved Stockholms dramatiska högskola. Eksamensfilmen Skolstartssorg (2017) vant over 40 festivalpriser. Eriksson-Hechts kortfilmer er vist på festivaler som Karlovy Vary og Clermont Ferrand. Hun har også vært episoderegissør på serier som Thunder in My Heart (2021) og Den tynne blå linjen (2022). Kevlarsjäl, som ble valgt ut til Talent Project Market på Berlinalen 2022, blir hennes langfilmdebut.  

Foto: Portrett av en kvinne fra skuldrene og opp. Hun står utendørs foran en grønn bakgrunn. Hun har en blå- og hvitstripete genser og langt brunt hår som henger ned over skuldrene og som vinden tar litt tak i. Hun har et alvorlig uttrykk i ansiktet og ser inn i kameraet. På hodet har hun en mørkeblå caps.
Regissør og manusforfatter Maria Eriksson-Hecht. Foto: privat

Manusforfatter Pelle Rådström har en mastergrad i manus fra Stockholms dramatiska högskola. Han har skrevet flere prisbelønnede kortfilmer, blant annet Hot Nasty Teen (2014) med Jans Assur og Skolstartssorg (2017) i regi av Eriksson-Hecht. Rådström var også hovedmanusforfatter på SVT-serien En mot en (2022) og skrev Netflix-filmen Svart krabbe (2022). 

Foto: Portrett av en mann fra skuldrene og opp. Det ser ut som han har på seg en mørkeblå allværsjakke. I bakgrunnen kan man skimte hvit himmel og omrisset av noen bygninger i horisonten. Han har brunt halvlangt hår som går ned bak ørene. Han har blå øyne.
Manusforfatter Pelle Rådström. Foto Agnieszka Czaplewska

Om produsentene

Verona Meier er en tysk filmprodusent med base i Oslo. Hun ble uteksaminert i filmproduksjon i München, studerte interaktive medier og film i New York og filmindustrien i Hongkong før hun jobbet i Berlin i over ti år. Hun har vært involvert i flere enn 15 spillefilmer, de fleste av dem internasjonale samproduksjoner, blant annet Cannes Critics Week-vinnende Feathers samt Rafiki som hadde premiere i sideprogrammet Un Certain Regard. 

Foto: Portrett av en kvinne fra skuldrene og opp. Hun har på seg en oransje topp. Hun har rødbrunt halvlangt hår som går til like under ørene. Hun smiler bredt. Bakgrunnen er hvite vegger og lyset kommer ovenfra.
Produsent Verona Meier. Foto: privat

Produsent Ronny Fritsche er utdannet ved Stockholms dramatiska högskola. Han har profilert seg med fokus på bærekraft i filmbransjen. Fritsche har et langvarig samarbeid med Zentropa Sweden og har vært produksjonsleder og produsent på flere av deres filmer, som for eksempel In i dimman (2018, produsent/linjeprodusent) og Et glass til (2020, produksjonsleder Sverige).  

Foto: portrett av en mann fra skuldrene og opp. Han står utendørs foran en uklar grønn og brun bakgrunn. Solen faller bakfra og ovenfra. Han har på seg en lys skjorte og har briller med ganske usynlig innfatnin. Han har kort grunt hår med sideskill og helt kort antydning til skjegg og bart.
Produsent Ronny Fritsche. Foto Agnes Parkrud

Produsent Lizette Jonjic har jobbet i filmbransjen siden 1999. I 2010 var hun Sveriges Producer on the Move på filmfestivalen i Cannes. Jonjic har siden 2014 jobbet i Zentropa Sweden, der hun er produsent og daglig leder.  

Foto: Portrett av en kvinne fra skuldrene og opp. Hun står hallveis i profilm og bildet er svart-hvitt. Bakgrunnen er helt sort og man kan skimte en mørk topp og at hun har mørkt, langt og delvis krøllete hår.
Produsent Lizette Jonjic. Foto Ola Kjellbye

 

Om prosjektet

Sjanger
Drama
Produsent
Lizette Jonjic og Ronny Fritsche
Produksjonsselskap
Zentropa Sweden AB
Samprodusent
Verona Meier
Co-produksjonsselskap
Storm Film AS
Regissør
Maria Eriksson-Hecht
Manusforfatter
Maria Eriksson-Hecht og Pelle Rådström

Tildelinger

Ordning:
Samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent
Dato:
15.12.2022
Tilskudd gitt:
2.100.000 kroner
Totalbudsjett:
21.512.235 kroner
Budsjett norsk andel:
2.866.424 kroner
Konsulentvurdering:
Dette er et nyansert og komplekst karakterportrett med et forrykende skjebneomslag. Karakterene er agerende og gir hverandre motkraft. Den gryende kjærligheten mellom Alex og Ines er relevant og interessant. Familiene på begge sider har hver sine innvendinger, men også hensiktsmessige støtteerklæringer. Den ikke så gode vennen Dennis får frem det verste i Robin – på en utsøkt måte. Konfliktlinjene trappes opp. Men de unges fremtid virker beseglet. Med et ungt og fremadstormende kreativt team kan dette bli en forrykende god og tankevekkende film om hvordan virkeligheten fortoner seg i et moderne Sverige av i dag.
Konsulent:
Tom Gulbrandsen