Hopp til hovedinnhold

Kvalitetskriteriene

NFIs kunstneriske kvalitetskriterier brukes av konsulentene som et verktøy i utvelgelsen av hvilke filmer som skal prioriteres for tilskudd. Den skjønnsmessige vurdering av et prosjekts kvalitet resonneres gjennom åtte sentrale begreper. Disse beskrives nærmere her.

Profesjonalitet

For å være i stand til å forvalte et prosjekts iboende verdi og potensiale på en konstruktiv måte, kreves et solid fundament av faglig innsikt og håndverksmessig skikkethet. Veien fra idé til ferdig fortelling er en krevende og sårbar prosess, kunstnerisk så vel som produksjonsmessig. Denne prosessen krever at de som forvalter prosjektet har den nødvendige kompetanse for å løse oppgavene sine. Alt fra bransje-kunnskap til kontaktnett, bakgrunnserfaring, kunstnerisk dømmekraft og forvaltningsevne må være tilgjengelig for prosjektet og fortellingen hele prosessen igjennom, slik at prosjektets ambisjon og visjon forløses. 

Originalitet

Originalitet handler om å utfordre og berike forventningene vi møter en film med. En original filmfortelling byr på en egenartet og fri bruk av filmkunstens konvensjoner og formspråk. Originalitet kan manifestere seg i deler av fortellingen, i emnevalg, i innfallsvinkel eller i den overordnede fortolkingen. En original film gir oss kjenning med en personlig stemme og en bevissthet om at dette ikke kunne blitt fortalt av noen andre, på akkurat denne måten. 

Fortellerkraft

Med fortellerkraft mener vi filmskaperens evne til å fange sitt publikums oppmerksomhet og holde på den. En filmfortelling må ha en vilje til å formidle, kommunisere, underholde, påvirke og/eller bevege, samt en evne til å utnytte filmens spesifikke estetikk og virkemidler for å oppnå dette. Fortellerkraft manifesterer seg gjennom bevisst bruk av bilder og lyd, og skaper opplevelser og erkjennelser på måter man ikke evner i andre uttrykksformer. 

Relevans

Relevans vil si at fortellingen byr på problemstillinger, skildringer og karakterer som oppleves autentiske, nærværende og troverdige, og på den måten oppleves som vedkommende for sitt publikum. En film oppleves som relevant når den evner å formidle noe som kjennes erfart og tett på den virkelighet, tidsånd og livsfølelse dens publikum selv er en del av – selv når den utspiller seg i andre tidsepoker eller på andre arenaer enn de umiddelbart gjenkjennelige. 

Tematikk

Tematikk handler om filmens motiv og motivasjon, og definerer filmens omdreiningspunkt både for forteller og fortelling. Tematikken forankrer filmen og skaper indre sammenheng og helhet, direkte gjennom verdimessige utsagn eller mer indirekte gjennom bevisst motivbruk. Tematikken gir svar på hva fortellingen egentlig handler om. 

Nødvendighet

Med nødvendighet sikter vi til drivkraften bak fortellingen. En film kan motiveres fra mange hold, men en sterk forankring i filmskaperen styrker filmens evne til å forløse fortellingens fulle potensial. Hvordan en film blir levendegjort og kommuniserer avhenger av filmskaperens dedikasjon, engasjement og formidlingstrang. 

Visjon

Visjon sier noe om hva man vil med filmen, hva den skal oppnå ut over fortellingen i seg selv. Visjonen knyter an til filmens etterliv, hvilken rolle den skal ha, hvem den skal oppleves relevant for og hva som skal være det etterlatte inntrykk. Visjonen peker på hvilke målsettinger man har, der kunstneriske mål, samfunnsmessig betydning, økonomiske og publikumsmessige ambisjoner er relevante og formulerte størrelser. 

Kompleksitet

At en film er kompleks betyr at den evner å fortolke virkeligheten på en måte som ikke reduserer problemstillinger, karakterer eller hendelser til stereotypier. En kompleks film skaper indre motsetninger i fortellingen gjennom sammensatte karakterer og handlingsforløp, og skaper med det en rikdom og flertydighet i uttrykket.