Neo produksjon er en tilskuddsordning for manifesterte talenter innenfor regi/serieskapere som ønsker å debutere i det lange formatet innen spillefilm, dokumentar, dramaserier eller hybrid. Neo skal bidra til å frembringe originale og modige prosjekter av høy kunstnerisk kvalitet. Det gis tilskudd til lavbudsjettproduksjoner.
Med manifestert talent mener vi at man har laget én eller flere fiksjon-, dokumentar,- eller hybridproduksjoner i relevant format som har fremvist filmatiske kvaliteter, er blitt vist i en offentlig og profesjonell setting, og/eller har evnet å skape debatt.
Med kunstnerisk debut mener vi at regissører kan ha debutert med sin første spillefilm, men bare dersom regissøren i denne ikke har fått vist sitt kunstneriske potensiale.
For serieskapere gjelder at du ikke kan ha skapt en serie på over 120 minutter totalt med offentlig visning. Har du laget filmer/serier uten offentlig visning teller ikke det inn her.
Dersom regissøren/serieskaperens tidligere verk kun er vist på festivaler, regnes ikke dette for at man har debutert.
Dersom regissøren/serieskaperen er i gang (forbi greenlight) med sitt andre prosjekt innenfor formatet det søkes på, kvalifiserer man ikke for ordningen.
NFI regner ikke episoderegi på en dramaserie/dokumentarserie for debut.
Søker skal dokumentere å ha inngått avtaler med de som har rettighetene etter åndsverkloven. Dette innebærer at søker besitter eller kan erverve alle nødvendige rettigheter for realisering av det audiovisuelle verket, og at søker uten begrensninger kan inngå avtaler om salg, distribusjon og visning av det ferdige audiovisuelle verket.
Ved engasjement av rettighetshavere skal søker ved ethvert tilfelle følge de gjeldende kollektive avtalene med bransjens organisasjoner.
Etter aksept av tilbud om tilskudd skal tilskuddsmottaker besitte de nevnte rettigheter. Tilskuddsmottaker skal også, uten begrensninger, ha de nødvendige rettigheter for den eksklusive forvaltning av rettigheter i det audiovisuelle verket, samt den økonomiske forvaltning av det audiovisuelle verket.
Tilskuddsmottaker kan inngå avtaler som gir tredjepart utnyttelsesrett (lisens) til salg, distribusjon og visning av det audiovisuelle verket forutsatt at avtalene er tidsavgrensede og geografisk avgrensede, men kan ikke overdra eierskap til immaterielle rettigheter til eller i det audiovisuelle verket.
Investorers krav i prosjektets inntektsstrøm er ikke avgrenset av definisjonene over.
Les mer om kulturtesten her.
Vi gjør en helhetlig skjønnsmessig vurdering av søknadene opp mot hverandre og legger særlig vekt på:
Det er opp til produsent å definere og finne frem til et lavbudsjettskonsept.
Under er noen eksempler på grep man kan ta for å utvikle en lavbudsjettramme. Det er ikke definert et øvre tak for prosjektets totalbudsjett.
Eksempler på lavbudsjettsgrep kan være:
NFI forventer at overenskomster og tariffer blir fulgt, og andre budsjettposter til teknisk utstyr og fasiliteter forholder seg til lavest tilgjengelige markedspriser.
Vi kan prioritere søkere og prosjekter som bidrar til økt mangfold
Vi kan prioritere søkere og prosjekter som bidrar til bedre kjønnsbalanse
Vi kan prioritere filmskapere som søker med sitt første prosjekt i langt format
Vi kan prioritere prosjekter som bidrar til kunstnerisk vågemot, variasjon og kvalitet i filmtilbudet.
Neo skal stimulere til produksjon av audiovisuelle verk av høy kunstnerisk kvalitet på et begrenset budsjett, utviklet av stemmer som ikke tidligere har fått vist seg frem i det lange formatet.
Neo skal bidra til å frembringe originale og modige prosjekter av høy kunstnerisk kvalitet som både underholder og utfordrer. Prosjekter med høye ambisjoner om å innfri sitt publikumspotensial både nasjonalt og internasjonalt. Det er ordningens formål å gjennom tilskudd la nye talenter utfolde seg som tydelige kunstneriske stemmer, og slik bidra til å sikre kvalitet, fornyelse og diversitet i fremtidens norske filmatiske fortellinger.
Totalt tilskudd på utvikling og produksjon fra NFI vil normalt ligge mellom 1.500.000 kroner og 7.500.000 kroner.
Det maksimale samlede offentlige tilskuddet skal i de ulike formatene ikke overstige følgende prosentandel av godkjente regnskapsførte utviklings-, produksjons- og lanseringskostnader:
Du finner alle detaljerte krav til søknaden i søknadsportalen.
Filmkonsulenter og produksjonsfaglig rådgiver vurderer søknadene.
I 2023 var det totalt 17 søknader, hvorav totalt 5 søknader ble innvilget (fiksjon og dokumentar). Det gir en tilskuddsprosent på 29%.
Se her for en beskrivelse av hvordan vi saksbehandler i NFI.
Alle søkere må levere en egenmelding om inkludering. Formålet med egenmeldingen er å bevisstgjøre og ansvarliggjøre bransjen slik at det blir skapt prosjekter som tar flere stemmer i bruk, og som totalt sett oppleves som relevante for alle lag av befolkningen.Egenmeldingen skal redegjøre for inkludering og representativitet i skaper-, innholds-, og brukerleddet. Søker skal vise hvordan inkludering og representativitet er ivaretatt med hensyn til diversitet i form av enten kjønn, alder (barn, unge, seniorer), funksjonsevne, etnisitet, urfolk, nasjonale minoriteter, seksuell orientering, geografisk tilhørighet eller sosial bakgrunn.
Les om egenmeldingen for mangfold og inkludering her.
Du skal samtidig med søknad om produksjonstilskudd avgjøre om du søker om etterhåndstilskudd jf. § 3-9 i forskrift. Søknadene om produksjonstilskudd og etterhåndstilskudd vil bli vurdert samlet, og vedtak i begge sakene fattet samtidig.
Dersom du søker om produksjonstilskudd uten å søke om etterhåndstilskudd kan det forventes et noe høyere tilskuddsbeløp.
Etterhåndstilskudd utgjør 75 prosent av filmens dokumenterte inntekter (eks. mva.), fra distribusjon og salg av visningsrett de tre første årene etter filmens første offentlige primærvisning på kino i Norge. For filmer som retter seg primært mot barn eller ungdom utgjør etterhåndstilskuddet 150% av de dokumenterte inntektene.
Etterhåndstilskuddet kan utgjøre:
Filmen må selge minimum 25.000 billetter gjennom ordinær kinodistribusjon i Norge for å utløse utbetaling av etterhåndstilskuddet. For dokumentarfilm er grensen 15.000 billetter. Det er en forutsetning for utbetaling av etterhåndstilskuddet at filmen kan vise til ordinær kinodistribusjon med primærlansering på norsk kino jf. forskriften § 3-9.
Dato for vedtak | Prosjekttittel | Ordning | Søker | Tildelt | Utvid for flere detaljer | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grevlingene | Dato for vedtak 9. apr. 2024 | Grevlingene | Neo produksjon | Søker 73 EYES FILM PRODUCTION AS | Tildelt 7 190 000,- | Regissør: Paul Magnus Lundø | Produsent: David L. Leader | Manus: Paul Magnus Lundø | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Momentum | Dato for vedtak 27. feb. 2024 | Momentum | Neo produksjon | Søker Field Productions AS | Tildelt 1 450 000,- | Regissør: Matias Myklebust | Produsent: Filip Christensen | Manus: Matias Myklebust | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Ikke kall meg mamma | Dato for vedtak 27. feb. 2024 | Ikke kall meg mamma | Neo produksjon | Søker THE GLOBAL ENSEMBLE DRAMA AS | Tildelt 6 750 000,- | Regissør: Nina Knag | Produsent: Eleonore Anselme, Ingrid Skagestad | Manus: Nina Knag | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
I follow rivers | Dato for vedtak 1. feb. 2024 | I follow rivers | Neo produksjon | Søker Field Productions AS | Tildelt 1 900 000,- | Regissør: Barbora Hollan | Produsent: Filip Christensen | Manus: Barbora Hollan | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Solomamma | Dato for vedtak 14. des. 2023 | Solomamma | Neo produksjon | Søker BACON PICTURES OSLO AS | Tildelt 6 730 000,- | Regissør: Janicke Askevold | Produsent: Rebekka Rognøy, Magne Lyngner, Magnus Nygaard Albertsen, Gary Cranner | Manus: Jørgen Færøy Flasnes | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Jeg heter Karla | Dato for vedtak 14. des. 2023 | Jeg heter Karla | Neo produksjon | Søker Nordisk Film Production as | Tildelt 6 840 000,- | Regissør: Mari Storstein | Produsent: Thomas Robsahm | Manus: Tomas Myklebost | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Zarzis | Dato for vedtak 18. apr. 2023 | Zarzis | Neo produksjon | Søker GORILLAFILM AS | Tildelt 7 218 800,- | Regissør: Farzad Samsami | Produsent: Farzad Samsami, Trude Refsahl | Manus: Farzad Samsami | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Armand | Dato for vedtak 27. jan. 2023 | Armand | Neo produksjon | Søker EYE EYE PICTURES AS | Tildelt 6 350 000,- | Regissør: Halfdan Tøndel | Produsent: Andrea Berentsen Ottmar | Manus: Halfdan Tøndel | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | |
Regissør:
Produsent:
Manus:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Pet Farm | Dato for vedtak 20. jan. 2023 | Pet Farm | Neo produksjon | Søker Walther Bros AS | Tildelt 1 575 000,- | Regissør: Finn Walther og Martin Walther | Produsent: Martin A. Walther | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | ||
Regissør:
Produsent:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |
|||||||||||
Renessanseprinsen | Dato for vedtak 15. des. 2022 | Renessanseprinsen | Neo produksjon | Søker SCREEN STORY FILM OG TV AS | Tildelt 1 930 000,- | Regissør: Emily Louisa Millan Eide | Produsent: Thorvald Nilsen | Tilskuddsområde: Produksjon | Tilskuddsordning: Neo produksjon | ||
Regissør:
Produsent:
Tilskuddsområde:
Tilskuddsordning: |